Swedish Swedish Allied Forces Division
We eat SaurKrauts for breakfast!

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups    Gallery   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Gamla Squadkvällsloggen!

Post new topic   Reply to topic    Swedish Allied Forces Division Forum Index -> War-stories
View previous topic :: View next topic  
Author Message
lawgiver
Squad XO

PostPosted: Sat Sep 22, 2007 20:50    Post subject: Gamla Squadkvällsloggen! Reply with quote

25/5 -2006
Det blev en svettig stund men roligt hade vi!
Vi körde 2 vändor på en timme styck med TA Maaseik med RP se och DP rakt e. Planen var enkel en vinge höll till vid DP och en gick in som CAP vid TA och drog till DP om engagerade och sen växlade vi. Det var mycket fight och vi lyckades dra fighten till vår sida istället för att följa med dem till deras sida och bli nerskjutna och det gjorde att vi fick mycket bra resultat ikväll. Kul att flyga med safd igen det är inte så ofta numer för oss som var en flygsquad en gång i tiden.
Red wing
FL zmst 1 190, 1 JU87
gothic 2 190
drnk 1 ju52
alltid99
kleban

Pie wing
FL lockner 3 109F
zalzam
nozzred
fredrik1 1 190
grim100 (slutade tidigt) 1 paratrooper
epix
kleban (bytte till Red i vända 2)

10 kills mot 3 nedskjutna! Bra Jobb!

Det är mycket stressigare att leda fighters i strid när det är så mycket att göra som det var i kväll än att leda på marken, jag var helt tom i bollen efter 2 timmar men som vanligt funkar det utmärkt, folk dyker upp där man ber dem skjuter ner det som behövs och är allmät kul att ha att göra med S!

Tack för ikväll! /zmst

-------------------------------
18/5 -2006
Debrief:
Grym kväll i kväll där vi gjorde nytta på hela kartan i varje sorti!
Briefing på gilze 20.00 varefter vi lastade upp i Brussel för att ta ner st. Truiden- Tienen FB. Landsättning nedan söder om FB och då precis började en hel del düskar spawna in för att attakera Tienen. Den attacken satte dom i halesn när fbn gick ner 20.33, pulfer tar bort en tiger och safd rensar upp medans nytt TA bestämms. Attacken är avbruten.
TA 2 blir Flavion -Dinant FB. Dinant är ansatt av tre fbs men AO är inte uppe Vi landar 21.17 NE om FBn och den går ner trots bra försvar 21.35. Det kommer aldrig upp nåt AO på stan, attacken kommer av sig.
Sista TA blir Weert-Achel FB, stan är contestad och under hårt tryck, serverna går ner om 20 min så vi vill hinna med ett sista mission. Vi landar snyggt 21.53 ENE med 10 min kvar till servern går ner och det är en hel del spawnat vid FBn som går ner 21.59 servern går ner strax efter och när den kommer upp är FBn allierad och vi kan enkelt ta tillbaka stan.
Mitt jobb blir enkelt när alla gör sin del på ett så föredömligt sätt, jag hoppas ni tycker dessa körningarna är kul trots att jag kör med er över hela fronten. /zmst

31/3 -2006
Vi anföll Leuze och vår första MSP öppnade dörrarna c:a 20.15 en bit sydost om staden.
Tyvärr hade düsken bestämt sig för att ta ner FBn ungefär samtidigt (möjligen som svar på att inf-EWS gick igång) och vi förlorade FBn efter 20-30 minuter.
Resten av kvällen ägnade vi åt att slåss runt düskens Tournai-Leuze FB vilket jag var ganska nöjd med efterssom vi drog all vår utrustning ur Tournai W AB medan düsken tömde Leuzes AB i försvaret av FBn.
Kl 22.15 avslutade vi sqadkvällen.
Mål för kvällen:
- MSP ska vara uppe hela tiden från kl 20.15-21.45 i någon stad för våra infanterister. Max 10 sek väntetid för att spawna in på en av våra MSPs.
- Vi ska anfalla/motanfalla en stad och bita oss fast så länge så att bordet i ABn kommer upp.
- MSP var uppe med två korta uppehåll (5 min kl 20.45 när vi bytte mål från Leuze till FBn samt 30 sekunder kl 21.45 när düsken lyckades slå ut alla tre bilarna i snabb följd.)
- Vi tog depåer i Leuze men lyckades inte hålla dem i tills bordet i ABn kom upp.
Konceptet MSP premium service kräver 3 bilar på samma uppdrag för att kunnna garantera konternuerlig leverans av kanonmat till fronten. Vi kan säkert vidareutveckla konceptet till nästa vecka.
Tack för en jäkligt rolig squadkväll. //Res
2/3 -2006
Debrief skvåddkväll:

Uppställning 20:04 för genomgång TA Genk viket vi har resten av kvällen.
Som mest var vi 20 på TS och detta blev en körning att minnas, bra strider och ljuva segrar.
20:20 Första vända gick från Tong-Maas FB så vi kom in från e och jobbade oss in under grymma dueller mot s spawnable med flankskydd från n av två daimler.
Vi vinner striden och våra trupper tar spawnable som vi supressar.
Vår ammo är låg och vi har tagit vissa förluster så rtb genomförs för omgruppering.
Vi lagar lite snabbt (två vändor) en bro vid Maastrich så att vi kan köra upp en ny pansarkolumn som startar 22:07.
Vi rycker fram så fort det går men ABn faller på upploppet in till stan så vi åker rakt upp till düska fbn där hårda strider bryter ut, vi vinner och våra trupper spränger fbn.
Debrief på Antwerp AF 22:55.
Tally:
40 EI, 4 Pz3h, 2 Pz3f, 2 Pz38t, 3 Pz4d, 1 Stug3b, 1 Flak 30, 2 Pak 38, 1 Opel
Tot 56

11 egna förluster K/D 5.09

MEN DET VIKTIGA: Vi tog staden och vi hade en grym kväll! /zmst

9/2 -2006
Sammandrag:
Planen var att göra en offensiv räd för att slå ut värdefull utrustning, binda fientlig trupp och förvirra lite. Paras mot wetteren koordinerat med ATG-utplacering och MSP norr om stan (tur andra tog ner FB'n så vår msp kunde deploya). Vi bet oss kvar ett tag där, tog några flaggor och slog ut några pansarvagnar, sedan var det dags att dra sig tillbaka efter utfört uppdrag.
Därefter paras mot Lokeren. Vi cappade depåerna och höll en stund, slog ut nån pansar eller två och drog oss sedan tillbaka när düsken cappat tillbaka.
Därefter paras mot Hulst men världens mest tursamma (?) fairmile lyckades pricka de flesta av våra paras i planet redan.
Tack för bra jobb och mycket bra uppslutning! /lockner
5/1 -2006
MMSP Debrief:
Som vanligt på squadkvällarna så är det bra uppslutning ca 50% av squaden, det tycker jag är kul. Uppgiften var att förse en attack mot en stad med MSP som hade skydd och gruppstorleken var nog ganska bra med tanke på att det var hårda strider även runt målet vi körde mot i kväll. Det var nog närmare än vi tror att vi tog den där stan men HC valde att dra alla resurser mot Nandrin när düsken började spawna pak36 och de tog hela FAF med sig och min uppfattning är att det avgjorde. Skulle vi då ha bytt till Nandrin? Well det är lätt att vara efterklok. Vi hade kul som grupp och nitade en hel del düskar, de som spawnade från oss fick en bra strid så min uppfatting är att vi gjorde rätt.... den här gången nästa gång kanske jag gör en annan bedömning och grupperar om.
Det som är kul är att vi kör mer och mer som grupp och att de nya börjar hitta sina roller och hänger med i ett ändå ganska högt tempo, jag vill att det blir en mer aktiv rapportering på ts och att alla lägger sig vinn om att kalibrera volym och mick så att ts funkar så bra som det kan göra.

19:43 Briefing
20:06 AQ och BQ börjar försöka komma i position genom ett bra försvar i terängen runt Champlon som är TA.
21:20 Både AQ och BQ har etablerat MSP och försvaret runt stan är bekämpat, spawnable cappas samt city. Dessa tappas dock inom 20 minuter och det var det närmaste vi kom att ta staden.
22:15 RTB för debrief och avslutning av squadkvällen.
22:36 AAAI startar i Whitstable precis när debrief är slut vapå hela SAFD springer ner till fabriken för att försöka spela amerikansk fotboll med 111 bomberna... inga bomber faller vilket tycks märkligt.

AQ:
MSP Fredrik1 ca 50 spawnade
AA Alltid99
AT Pulfer
Inf Nozzred, Psychoo, Bangsi, Cheezman

BQ:
MSP mBlasta ca 90 spawnade
AA Upaflash
AT Prim
Inf Lure, Like2die, Ferrik,

Som mest var vi 15 inne på ts.
CA 140 sapwnade in på våra MSP:er

Vi nitade:
2 109
2 Pz38t
1 PzIIIF
1 PzIIIH
2 PzivG
2 Ju52
3 Ju87
24 Inf

Vem sa att det var tråkigt att vakta MSP:er ? Smile /zmst
29/12 -2005
Axis in Blenhell Debrief:
Det här blev en riktigt skön kväll och alla ställde upp på ett exemplariskt sätt, bombningen satt även mycket bättre den här gången vilket syns på resultaten.
19:46 Briefing (Skulle varit 19:56 man jag schabblade och startade för tidigt)
20:07 Red lyfter
20:08 Axe lyfter
23:03 Debrief

TA skiftade mellan 2 st fbs, 1 stad och 3 st broar. Servern gick ner efter första vågen så det blev nytt mål efter omstarten.
Först bombade vi Hasselt Paal FB.
Omstart
Hasselt fick en våg över sig sedan bytte vi till Helchteren pall fbn och broarna runt Paal.
När broarna var nere gick vi på st. Truiden-Tienen fb och fick en hel del.
32:7 till oss mot düsken. Luftvärn men framförallt 2 snipers och två Pz 38t som prim och jag tog på ett släpp med 40lbs när vi körde en övningsvända 1h innan kvällen startade
Red hade en hel del att göra men den här gången nappade inte en enda düsk på nån blen men vi är tacksamma för skyddet som gavs!
Bra disciplin på ts när det krävdes och framförallt en vilja och tålamod till att följa instruktioner gjorde det till ett nöja att leda. S!
Axe-wing
FL Zmst/Prim 11kills
Pilot Drnk/R0yalty 1kill
Pilot Pulfer/zapp999 (bytte till mark ganska snabbt och fick 2 kills där)
Pilot Upaflash/Khnud 9kills
Pilot Gnarf 2kills
Pilot Cheezman/Nozzred 1kill

Red-wing
FL Lockner 3kills
Pilot Heyden 2 kills
Pilot Grebgok
Pilot Redbaroo 1kill

18/12 -2005
Kvällen började med att vi fick rapporter om att några prototypexemplar av Tigern (även Churchill och M10) hade släppts ut i terrängen av misstag så vi visste att vi skulle få det tufft med att köra pansar mot dessa.

Vi spawnade lite shermans och stuarts ett par städer från cambrai för att försöka undsätta en stad som tyvärr föll innan vi hann dit.

Vi gick då mot Fechain (norr om Cambrai) för att undsätta den men hann inte riktigt dit heller.

Vår fina pansarkolonn tog stora förluster men delade ut lite stryk också. Prim, i sin Panhard, och pulfer, som sapper, gjorde ett finfint jobb att spana och agera ögon och öron på marken.

Vi tog sedan in lite mer tanks och ATG för att hålla Cambrais nordvästra sida. Ett antal düska pansarvagnar slogs ut innan de lyckades få ett fotfäste i stan och sedan var det game over för cambrai också.

Pulfer gjorde en heroisk rush i slutskedet av striden om NAB och lyckades slå ut en av de nya düska superstridsvagnarna. Undertecknad hade även det stora nöjet att få slå ut SAFD's första Tiger med sin Sherman en stund tidigare i striden.

Tack för en kul kväll. Det blir mer sånt.

S!

Medverkande:

lupis1
lure
zapp999
prim
pulfer
bbb332
lockner
mblasta
cheezman
24/11 -2005
AAR:
Kvällen startade 20.34 och striden stod om Kaarst, i Tyskland. Striden var bitter så vi hoppade rätt in utan mellanspel i Dover.
De hade gjort fallback och vi hade dem bitvis ner till 1 depot i öster.
De flesta körde inf (AQ) men from ca 21:00 vi hade en grupp (BQ) som körde pansar från norr.
Vid pass 22.30 bytte vi TA, Kaarst var förlorat och vi koncentrerade oss på att hålla MG som nu var hårt attrittat, vi bombade fb:n med 2-3 blen iv och jakteskort medans en hel del resupplyade.
Gossas höll bron mot Krefeld i trasigt skick under tiden, Krefelt hade 3 morris kvar i spawnlistan efter attaken på Kaarst så den staden förlorade vi sen, Mönchen höll och till morgonen hade vi brutit igenom till Köln så det blev en lyckad kväll
Medverkande:
Lawgiver
Zmst
Lockner
Lure
Gossas
Lupis1
Zapp999
Fredrik1
Prim
Higga
Blegizen
bbb332 (som driver)
Upaflash
Ubbeus

senkomna:
Lockner
Mrb
Res
27/10 -2005
bbb332 efterfrågade en vinge och vinge blev det! Bombarvinge!
Vi lyfte Folkestone med riktning Monchen, samlade ihop oss och började stiga, på 11k råkade vi på 2 111 och en 109....vi gick in i DKD läge, vi skulle ta dem med våra 7 Havocs...resultatet blev väl så där...men ingen av 111orna kom fram. Vi samlade ihop oss igen och drog iväg....den här gången med bombar EWS i bakhasorna men vi ignorerade det och satte kurs mot Tyskland. Smet in undan EWS Söder om Den Haag, övade lite formationsflygning och dök ned från 15k mot Monchen.
Lawgiver åkte in i en kompakt vägg av AA, stendog, övriga plan tog sig igenom och fällde sina bomber på fabriken.
Gocart flykt längs marken, drnk åkte som en epatraktor med en sabbad propeller. En 110 fick vittring på vägen hem men blev avlivad men tog med sig någon i fallet också.
4 av 7 plan landade till sist hela och lite skitiga på Bryssel.

Fabriken gick från 67% skadad till 100% skadad! W000t!

medverkande: law, bbb332, drnk, fredrik1, gossas, pulfer, zalzam, magcar
8/9 -2005
Först anföll düsken carignan från 3 olika städer med en miljard ei ungefär. Zmst och hans wannabe-matroser (cheezman, lupis, vem mer?) lämnade dock stan för att köra upp mot Willemstad i det läget. (Jag hörde senare att efter att ha åkt båt från Bergen op Zoom till Willemstad så blir våra tappra infanterister bombade av en stuka det första som händer när de gått iland. Kriget är hårt, men orättvist, som mrb brukar säga.) I Carignan var det shooting-gallery så jag stannade en stund medan de andra åkte färja, bl a fick jag ett 25-kill mission med den franska bössan, så det satt fint under bältet, men inget kunda stoppa den germanska invasionen och stan föll tyvärr ett tag efter att vi alla lämnat den.
För då var det Willemstad som gällde för hela slanten. De modiga kungliga soldaterna hade tagit hamnområdet. Vi anföll staden och det såg bra ut. En grymming sniper (Po, han brukar ligga som #1 rifleman för det mesta, akta er för honom) fick mig några gånger, så jag gjorde inte mycket nytta, men inte ens han kunde stoppa BEF. Supply i stan var på upphällningen och efter ett litet tag tog vi stan. Då hade zmst varit uppe i duell mot en 2-3 EDD's och kommit ur det rätt bra hörde jag. Vi hade också gossas i luften så alla flanker var täckta.
Sedan loggade alla utom jag. Jag gick till Mouzon som kändes litet utsatt, ingen supply och fullt med ei som kröp i buskarna i stan. Efter att ha förlorat ett par AA-kanoner till dessa så elaka tomtar så var det bara att inse att infanteri var det som behövdes i stan så det fick bli rifle igen.
Vi var ganska få till att börja med och düsken började strömma in och tog spawnable i östra delen av den lilla byn. Jag insåg att det skulle gå åt skogen, men det fanns mycket att skjuta på så varför inte. På chatten fick man höra att Oostmalle attacken var igång och att hjälp var på väg till Mouzon men att det skulle dröja ett tag till.
Vi kämpade som djur om AB:n, men den blev överkörd efter en kort stund så vi föll tillbaka till de två västra depåerna, med en 5-8 pansar som stod och skjöt in genom alla hål. Några av Armée Francaise trognaste spawnade många gånger och rensade bordet i vår sista depå men düsken verkade aldrig vilja ta slut.
När det då såg som mörkast ut så händer det! Boom!! Boom-boom!! Pansarvagnar flyger i luften till höger och vänster! FAF och kavalleriet har kommit. S35-or på vägen! MSP-er ropas ut på chatten. FB-n är allierad! Och Oostmalle är taget!!!!
Skitiga av damm och krutstänk stapplar vi ut ur vår depå för att hjälpa till att förklara för de sista düskarna att det är slut för dem, och för att erövra den sista depån. Tyvärr ville de inte ge sig, så vi var tvungna att skjuta dem också.
Vi reste oss på nio i den fighten, riktigt skönt att se! /Lockner
4/8 -2005
20:18 var res, redbaroo, gossas, zmst, ninjaman och en kompis till res inne. gossas + zmst gick 9:1 mot düsken i mc blen och havoc.
zmst nitade 1 110 och en 88 med en hurri2c senare. Res organiserade red flight jakt och det var ett bra gäng som flög.
Efter ett par cthl avslutade jag den officiella kvällen 21:40 och loggade. Sov gott alla! /zmst
14/7 -2005
Squadkväll 14 Juli är Night of the shermans
Well vi hann åka halvägs innan omstarten kom och fick med oss en fin bild även om res redan despawnat.
Inte en kula sköts men vi tar full credit för den allierade segern
Medverkade: zmst, upaflash, res, lupis1,pulfer
28/4 -2005
Zmst summerar kvällen eller AAR som det snofsigt kallas.
Mellan 20-21 renderade vi Mönchen 52% skada, AI-AAn var brutal och gjorde schweiserost av zmst plan men drog den mesta elden eftersom zmst
flög först så de andra klarade sig bättre. 21-23 ägnades inledningsvis åt försvar av Krabbendijke vilket vi gjorde med framgång.
Sen bytte vi TA till Orval (i Frankrike för de som undrar) där vi först tog ner FB:n mot Montmedy klockan 22.35
(Montmedy förlorade vi dessvärre ganska snart ändå) så att vi sen kunde attackera Orval.
Luften ovanför Montmedy - Orval var mer röd än blå men vi hängde där ändå under goda stunder.
Tack för god ledning på marken från mrb! Hoppas alla hade kul!
Medverkande: zmst, res, dronk, heyden, cheezman, drnk, lockner, upaflash, bangsi, mrb, thoc, pulfer, ubbeus
21/4 -2005
Kvällen började stilla med att understödja Zandlivet med SAFD´s
numera standardpaket 1a, dvs. jakt, mark och flotta.
När Zandlivet var säkrat byttes TA till Veere där markstyrkan
undanröjde capningar och skötte recap från den lede fi allt
medan flyget flyttade plan från UK till Knokke och såg till att
EDD´s säkert kunde bombas runt Zeelands.
Bra jobbat alla!
Folk var säkra i sina roller, tog egna initiativ efter att ha fått
nödvändig info och utförde sina uppgifter galant och väloljat.
Medverkande: Upaflash - eminent lekledare, Zalzam - outröttlig EDD bombare, gr1 - SMG skytt extraordinaire, pulfer - mr mower, Cheezman, drnk, Zmst,
Bangsi, Magcar - CTD utsatt men envis, Ngaga, Irzuzz, Heyden, Lockner - mit Übercomp,Pass auf Axis!
14/4 -2005
Några började kvällen på träningsservern med lite flygning.
Varefter fler anslöt sig togs beslutet att låsa ner och
störa flygplatser med hjälp av LMG bakom fiendes linjer.
Lockner tog hand om transporten medelst Ju52 och jakt i luften.
Första TA blev Cambrai AF under ledning av MrB AQ och
Bangsi BQ, CQ bildades senare med Berry AF som TA.
AQ o BQ låste ner Cambrai AF 10-20 min och MrB fick en bomb i huvudet utan att han fick skjuta ett skott
CQ (pulfer och magcar) låste ner Berry-au-Bac och sköt mot 2 He111 som despawnade.
Tyvärr så rapporterade dom nog CQ och inga fler plan (utom en till He111) spawnade in på 1 timme.
Istället fick CQ hålla koll på en tålmodig ei som låg och tryckte i buskarna säkert 30 minuter.
Totalt 2 kills (1 He111 och 1 infanterist)
Medverkande: Lockner, MrB, Irzuss, Ngaga, Bangsi, Upaflash, Heyden, Pulfer, Magcar, Fredrik1, Cheezman, Zalzam
7/4 -2005
Två TT rundor med DD skydd och flyg som nästan kom ända fram...men ändå så långt ifrån. Smile VHS är inte längre ett videoformat, det betyder; Vi Hatar Stukas! Kvällen gick vidare med ett rejält försvar av Vlissingen, kämpandes till sista man!
Medverkande: Lawgiver, Bangsi, Allvar, Lockner, zmst, Upaflash, Cheezman, Drnk, Fredrik1, Heyden, irzuss, magcar, munchkin, Ngaga, Pulfer, Rokka79, Tassen78, Trx, Zalzam, Zip, Zapp999, eda102
2/12 -2004
Startade trevande med bara 2 men sedan sade det pang och så var vi 10....kul hela tiden!
Vi började med två rundor mot Mönchen med två plan som sedan fick jaktunderstöd som gav 30% damage sedan gjorde vi köttmos från luften av Wetteren-Gent FB:n som senare kunde sprängas i lugn och ro iom att vi hade låst ned den så fint.
Medverkande: dronk, cheezman, res, zmst, heyden, lawgiver, zalzam, upaflash, munchkin, lockner
7/10 -2004
En BARCAP i Frankrike resulterade i en stuka, en 110 och en 111, dom lär ha skrikit för efter ca 10 min kom 4 109 i grupp och fighten blev HåRD, vi vann. 1 109 kom hem vad vi tror....
Nu började det droppa in folk och vi körde en kortare cap/cas till Steenbergen där de hade tagit spawnable men den var tillbakatagen när vi kom fram så vi jagade lite flyg och bombade bort en opel med sappers.
Sen var vi så många att vi satte gripen som Destroyer, lastade 6 inf på och hade flygspaning, målet var Haamstede. Vi tog spawnable efter lite strid och sen blev det bittert. När morgonen var kommen så hade den allierade sidan tagit Haamstede och även Brouwershaven.
Düskens moral knäcktes av den hårda pressen och hela ön blev vår.
SAFD vände slaget om zeelands och nästa mål är Ouddorp!
"Så här roligt har jag inte haft på länge!!!" -kommentar efter kvällen.
Medverkande: Lawgiver, zmst, Res, Upaflash, Heyden, Drnk, Redbaroo, Gripen, Zip, Cheezman, Munchkin
30/9 -2004
CAP över Roosendaal och bort mot Breda, härligt lagarbete och god stämning som inte blev sämre av alla 110:or och 109:or som fick den slutliga landningen ordentligt tidigarelagd. Medverkande: Lawgiver, Mogge, Zmst, Upaflash, Res, Maxo, Cheezman, Drnk, Munchkin gäst: Roffe
15/7 -2004
Ny HIIC vinge mot Tongeren, gick så där, men på marken gick det bättre, vi körde 2 pdr med gott resultat, AA trap med res...se galleriet... Smile Lawgiver Zappade 2 intet ont anande PIII:or i Waremme.
8/7 -2004
Hurri IIc vinge på sex stycken SAFD ägde luftrummet ovanför Profondeville. zmst ordnar perfekt drag and tag senare rakt in i lawgivers Bofors, Bangsi betraktade från Laffyn samt smaskade ost.
20-23/5 -2004
Squadhelg hemma hos Bangsi med renodlad kommandocentral, Squadcommandern projicerad på vägg

Per purum tonantes! BLAM BLAM BLAM! Twisted Evil
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    Swedish Allied Forces Division Forum Index -> War-stories All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum